#Post Title #Post Title #Post Title

Tíz dolog - amit szeretek

Visszatértünk a gyerekekkel egy kicsit a lapbookos tanuláshoz, mert az jó. Hasznos is, meg szép is, és még csinálni is jó. Nem könnyű műfaj, megjegyezném. De mivel mi mindjárt két nyelven is nyomjuk, rá kellett jönnöm, hogy a nehézség abban is rejlik, hogy angolul... hát kérem jóval egyszerűbb az élet.

Nézzük például a magyarok legkedvesebb íróját. Petőfit. Na, arra nem panaszkodhatom, hogy ne lenne fenn minden a neten az életéről. Ott van az. De hát... halál unalom. Adat-tenger, szövegkígyó, és kibogozhatatlan tanulmányok sora. Mintha nem az általános iskolák legnépszerűbb és legtöbbször tanult, idézett költőjéről lenne szó. Elvben tehát a téma a gyerekeknek szól, ehhez képest mint mindenben, a magyar irodalomoktatás itt is halál komolyan veszi magát.

Ellentétben ugyebár Shakespeare-rel. Jó nyilván, ne hasonlítsuk most össze a két nagy költőt, mert sok-sok szempontból nem lenne igazságos. De azért mégse lehet elmenni amellett, hogy arrafelé tudják, mennyire lazán, viccesen is fel lehet dolgozni valakinek az életét. Pedig Shakespeare nem könnyű olvasmány eredetiben, az angol gyerekeknek is több váltás alsóneműt kell felkötni hozzá, és csomó olyan weboldal van, ami arra szakosodott, hogy egy az egyben fordítják a szavait értelmesre, mert mondjuk a reneszánsz kori angol annyira nem könnyű olvasmány.
De valahogy mégis. Shakespeare sokkal vonzóbb, viccesebb, menőbb csávó - pedig hát azért mégiscsak kopasz a legtöbb képen, ami azért a tinik szívét nem szokta megdobogtatni. Ám az angoloknak van egy nagy fegyverük, a "10 things". Ami a neten abszolút siker. 10 dolog valamiről. 10 dolog, amit ne mondj a gyerekednek. 10 titok a kenyérsütésről. 10 érdekes tény a kiscsibék növekedéséről. Szinte tök mindegy, hogy mi a téma, a 10 dolog mindig arat. Meg a 7 is, meg a 15 is. A lényeg, hogy az ember az ilyenekre szeret odakattintani, mert úgy érzi, hogy most logikusan, röviden megmondják neki a tutit. Abszolút az internetre való műfaj, modern, friss, rövid. És tutira hozza a kattintás számot.
És ez bizony nem csak a női magazinos cikkeknél bombabiztos - de az irodalomban is. Így ha az ember beírja azt a gugliba, hogy 10 things és hozzácsapja Shakespeare nevét, akkor jön a kánaán (még magyarul is!!!!!). Pillanatok alatt egy csomó ténnyel vagyunk beljebb - amit amúgy persze ki lehetett volna mazsolázni a "ki kicsodából" is, de a fene se akar azzal bajlódni.
És hát valljuk be - szerintem a legtöbb magyartanár örülne, ha év végén a gyerek 10 dolgot fel tudna sorolni Petőfi életéből. És az tuti, hogy egyik sem az lesz, hogy mikor született, vagy hol járt iskolába, vagy hol másolta az Országgyűlési Tudósításokat.
Én ugyebár eredetileg magyar szakot végeztem, Petőfiről tehát jó sokat tanultam életemben. De amikor letöltöttem a netről pár János vitéz dolgozatot (ötödikeseknek szólót!) akkor azért eléggé elveszettnek éreztem magam. Mert a kérdések felére se tudtam séróból nyomni a választ. Fogalmam sem volt, hol látogatta meg az öreg szüleit, és mikor segítette őt munkához Pesten Vörösmarty. De ezek a kérdések szerepeltek a dolgozatban. És ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy vajon mikor fog ez megváltozni. Mikor lesz vége annak, hogy ilyen tök értelmetlen adathalmazt magoljanak be a gyerekek, amire egy héttel később se fognak emlékezni. És mikor jutunk el oda, hogy a mi amúgy tök izgalmas és jó költőnket megtanuljuk úgy prezentálni, hogy abban a gyerekek is élvezetet lelhessenek, akikkel amúgy éppen megszerettetni próbálnánk a költészetet, meg az irodalmat meg úgy a tanulást is nem mellékesen.
Próbálgattam én, hogy 10 dolog, 10 érdekesség, 10 tény - de hiába. Se Petőfi nevére nem jött fel semmi, se János vitézre. Lapbook ugyan van róluk, ami jelzi, hogy az igény a másféle feldolgozásra többekben meglenne - de nekem a mások által csinált lapbook soha nem az igazi. Olyan, mint a más ruhája - szűk, vagy bő, vagy csak a fazonja, színe nem passzol. Nem rossz, csak nem az enyém. De ettől függetlenül szeretem nézni a másét, mert tök jó ötleteket tudok belőle meríteni. De 10 dologos cikk akkor se akadt. Pedig hát mind Petőfi élete, mint a János vitéz egy igazi kincsesbánya. Dühömben hát nekiláttam és megcsináltam én. Felélesztettem az artmamit és felraktam egy cikket: 10 érdekesség János vitézről címmel. De már Petőfi is kész. És nincs még itt a vége. Ha tetszik, írom a többit is. És persze amint kész, a lapbookunkat is megmutatom.Hátha sikerül másokat is megihletni.

One Response so far.

  1. Kíváncsivá tettél, máris megnézem azt a 10 érdekességet :)

Leave a Reply